Hyppää sisältöön

Näin Länsimetro vaikutti Länsiväylän liikenteeseen: bussit katosivat lähes kokonaan, muu liikenne vähentyi maltillisesti

Julkaistu 25.11.2018

Länsimetron valmistumisesta on nyt vuosi. Liikennevirasto selvitti, miten metron saapuminen Espooseen on vaikuttanut Länsiväylän liikenteeseen. Mittaustietojen perusteella liikennemäärä on tippunut vuoden aikana noin 4,6 prosentilla. Muutos johtuu suurimmaksi osaksi linja-autoliikenteen vähenemisestä.

Jos katsoisit Länsiväylää vuonna 2016 ja seuraavan kerran vuonna 2018, huomaisit ainakin yhden eron: bussit ovat kadonneet.

"Mittaustietojemme perusteella linja-autoliikenteestä on jäljellä enää murto-osa siitä, mitä Länsiväylällä kulki ennen Länsimetron valmistumista. Pudotusta on lähes 75 prosenttia", kertoo Liikenneviraston analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen.

Liikennevirasto vertaili Länsiväylän liikennemääriä kahdella 52 viikon ajanjaksolla: ennen Länsimetron käyttöönottoa (21.11.2016 - 19.11.2017) ja käyttöönoton jälkeen (20.11.2017 - 18.11.2018). Mittaustiedot kertovat, että liikennemäärät tippuivat Länsimetron käyttöönoton jälkeen noin 4,6 prosentilla. Linja-autoliikenteen muutokset selittävät Länsiväylän liikennemäärän vähenemisestä noin puolet.

Henkilöautoliikenne väheni kahdella prosentilla

Linja-autoliikenteen romahtamisen lisäksi myös kuorma-autojen ja henkilöautojen määrä on vähentynyt. Kuorma-autoliikenteessä tiputus on lähes 15 prosenttia, joka johtuu luultavasti metron työmaaliikenteen vähentymisestä. Kuorma-autoliikenteen väheneminen on vaikuttanut vain vähäisesti Länsiväylän liikennemääriin.

Sen sijaan henkilöautojen määrän lasku on vaikuttanut merkittävämmin kokonaisliikennemäärään. Henkilöautojen määrässä laskua on kaksi prosenttia.

"Henkilöautojen väheneminen on prosenteissa maltillista, mutta kaksikin prosenttia isosta kokonaismäärästä on paljon", Kinnunen toteaa.

Henkilöautoliikenteen kahden prosentin väheneminen selittää lähes 40 prosenttia Länsiväylän liikennemäärän muutoksesta. Tämä johtuu siitä, että henkilöautoliikennettä on kokonaisuudessaan paljon enemmän kuin linja-auto- ja kuorma-autoliikennettä. Henkilöautoliikenteessä kahden prosentin tiputus on tarkoittanut, että mittauspisteen ohi ajoi vuodessa 428 000 ajoneuvoa vähemmän kuin vertailuvuonna.

"Isosta kakusta pieni pala on monesti enemmän kuin pienestä kakusta iso pala", Kinnunen selventää.

Tutki Länsiväylän liikennemäärien muutoksia

Olemme koonneet alle tarkempaa tilastotietoa ajoneuvomäärien muutoksesta Länsiväylällä. Tilastot toimivat parhaiten tietokoneella.

Jos upotus ei toimi, tutki tilastoja tästä

Lisätietoa

Liikenteen muutos Länsiväylällä (Kt51) Länsimetron valmistumisen myötä (pdf)

Analytiikka-asiantuntija Pekka Kinnunen,
Liikennevirasto,
Puh. 029 534 3250
etunimi.sukunimi(at)liikennevirasto.fi

 

Liitteet

 

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta