Hyppää sisältöön

Miten korjausvelka jakautuu eri väylille?

Julkaistu 23.10.2020

Väyläviraston vastuulla olevien väylien korjausvelasta hieman yli puolet tulee tieverkolta ja vajaa puolet rataverkolta. Vesiväylillä korjausvelkaa on selvästi vähemmän.

Tieverkolla suurin osa korjausvelasta on vähäliikenteisillä teillä. Päätiet ovat verrattain hyvässä kunnossa. Päällystettyjä teitä on yhteensä noin 50 000 kilometriä, joista huonokuntoisia on noin 7 600 kilometriä. Väylävirasto priorisoi korjauksissa ja talvihoidossa vilkasliikenteisiä teitä.

Rataverkon korjausvelasta yli puolet on pääverkolla. Tämän suhteen radat eroavat siis teistä, missä korjausvelka kasaantuu vähäliikenteisille reiteille. Rataverkon korjausvelka näkyy nopeusrajoituksina ja junaliikenteen täsmällisyyttä heikentävinä vikoina. Ratainfran kunnostamiseen tulee panostaa riittävästi, jotta edes nykyinen kuntotila pystyttäisiin säilyttämään.

Lue myös nämä:

Väyläviraston pääjohtaja: Miltä liikenneväylien rahoitus näyttää ensi vuonna?

Tänä vuonna väylien korjausvelka ei luultavasti kasva

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma tuo muutoksia liikenteeseen


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta