Hyppää sisältöön

Kouvola–Kotka/Hamina: Myllykosken esteetön seisake parantaa turvallisuutta ja luo yhdenvertaisia liikkumisen mahdollisuuksia

Julkaistu 11.11.2020

Myllykosken seisake on kokenut melkoisen muodonmuutoksen: laitureita on siirretty kohti pohjoista, entinen hiekkapohjainen laiturialue on saanut asfalttia pintaan ja laiturien välillä kulkenut turvaton laituripolku on poistettu. Seisake täyttää nyt esteettömyysvaatimukset ja kulku laiturilta toiselle tapahtuu turvallisesti alikulun kautta. Uusi laiturialue otettiin käyttöön 26. Lokakuuta 2020. Viimeistelytyöt ovat alueella käynnissä ja ne valmistuvat joulukuun aikana.

Esteetön ympäristö hyödyttää kaikkia

Esteetön ympäristö ottaa huomioon ihmisten moninaisuuden ja luo mahdollisuuden itsenäiseen ja yhdenvertaiseen liikkumiseen. Usein esteettömyydestä puhuessa ajatellaan ensimmäiseksi pyörätuolia tai muuta liikkumisen apuvälinettä käyttävää henkilöä. Rakennetun ympäristön esteettömyys ottaa kuitenkin huomioon myös kuulo- ja näkövammaiset.  
 
– Vaikka esteettömyyden suunnittelun lähtökohtana ovatkin erityisryhmät, on lopputuloksena paremmin toimiva ja turvallisempi ympäristö kaikille. Esteettömällä raitilla on helpompi kulkea esimerkiksi lastenrattaiden kanssa ja alueen huolto helpottuu, kun liikkumisen esteet on minimoitu, projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastolta toteaa.  


Myllykosken seisakkeen laiturialuetta parkkipaikkoineen ja pyöräkatoksineen.

Korkealta laiturilta on helpompi nousta junaan. Pyöräparkki ja pysäköintipaikat sijaitsevat laiturialueen päässä. 

Myllykosken seisakkeen muutokset lisäävät turvallisuutta

Myllykosken seisakkeen vanhat, radan tasolla olleet laiturit on korvattu korkeilla laitureilla. Laiturialue on kivetty ja sille johtavat kulkuväylät on asfaltoitu ja valaistu. Seisake on saanut myös katokset penkkeineen, jossa on mukavampi odotella junaa. Katoksessa on paikkoja myös pyörätuoleille. 
 
– Kulkuväylillä pysäköintialueelta laiturille käytetään sekä tunto- että tummuuskontrastiin perustuvia jatkuvia opastavia reittimerkintöjä. Esteettömillä reiteillä on huomioitu myös ohjeiden mukaiset valaistusvoimakkuudet, suunnittelupäällikkö Anssi Honkala Viakon Infralta kertoo.  
 
Tuntoon perustuvat laatat ovat laiturialueella sekä ohjaavia että varoittavia. Ohjaavia laattoja valkoisella kepillä seuraamalla löytää näkörajoitteinen henkilö reitin laiturille. Tuntoon perustuvat varoittavat huomiolaatat kertovat puolestaan Myllykoskella siitä, että varoittavan laatan alueella seisoessaan ihminen on lähellä laiturin ulkoreunaa ja että edessä on pudotus. Huomiolaattoja käytetään myös ilmaisemaan jyrkkiä suunnanmuutoksia reiteissä.  
 
– Seisakkeelle tulee myös koho-opasteita esimerkiksi alueelle asennettavien kaiteiden päihin. Näissä kaideopasteissa kerrotaan laiturin numero ja suuntatieto, Honkala valottaa pistekirjoitusopasteiden sisältöä. 

Seisakkeelle tulee myös kuulutusjärjestelmä, jonka avulla varoitetaan lähestyvistä ja ohittavista junista ja diginäytöt kertovat ajantasaisen tiedon junien kulusta.  

Laiturialueen laatoitusta ja kiveystä Myllykoskella.

Varoittavat laatat ovat väriltään vaaleita verrattuna muuhun kivetykseen ja asfaltointiin. Värierot helpottavat rakenteiden ja eri alueiden toimintojen erottamista toisistaan. Asemalaiturilla tummuuseroilla saadaan aikaan toimintaa ohjaavat reittimerkinnät

– Liikkumisesteisten pysäköintipaikat on sijoitettu mahdollisimman lähelle laitureiden päätyä ja paikoilta johtaa laiturille loiva liuska. Entiset radan tasalla olleet laiturit on korvattu korkeilla laitureilla, joilta on helpompi nousta junaan, Anssi Honkala jatkaa. 

Merkittävä turvallisuuteen vaikuttava muutos Myllykosken seisakkeella on laituripolun korvaaminen alikululla. Ennen laiturilta toiselle pääsi ylittämällä radan, nyt niille kierretään Rautakorventien alikulkusillan kautta. Ratojen väliin on myös pystytetty aita, jolla pyritään estämään radalla kulkeminen.  

– Junaradan ylittäminen on aina riski. Tästä syystä laituripolku poistettiin. Laitureita ja pysäköintialuetta siirrettiin lähemmäs Rautakorventien alikulkua, jotta kiertoreitti olisi mahdollisimman lyhyt verrattuna entiseen, Honkala sanoo. 

Myllykosken seisakkeen karttakuva.  

 

 

Tämä juttu on julkaistu Kouvola–Kotka/Hamina -ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta