Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke: Kotkan Kotolahden ratapihan raiteiston laajennusurakka käynnistyy toukokuussa

Julkaistu 19.05.2020

Väylävirasto allekirjoitti sopimuksen Kotolahden ratapihan raiteiston laajennuksesta vastaavan urakoitsijan, NRC Group Finlandin, kanssa 14.5.2020. Työt alkavat välittömästi.

Kotolahden ratapihaa laajennetaan viidellä uudella raiteella vaihteineen ja myöhemmin alkavissa urakoissa toteutetaan laajennukseen liittyvät turvalaite-, sähkörata- ja vahvavirtatyöt. Laajennuksella halutaan edistää Haminan-Kotkan sataman toimivuutta ja turvallisuutta. Satama on Suomen suurin yleis-, kontti-, vienti- ja kauttakulkuliikenteen satama, joten kuljetusten sujuvuuden varmistaminen on elinkeinoelämän kannalta erittäin tärkeää.

”Urakoitsija aloittaa työt Kotolahdessa heti. Ensimmäisenä on vuorossa humuksen ja kasvuston poisto sekä muutaman uuden sähkörataperustuksen asennus. Kesäkuussa asennetaan vaihteita ja heinäkuun puolella alkaa raiteiden sepelöinnit, pölkytykset ja kiskotus. Kaapelireittien tulee olla valmiina heinäkuun loppuun mennessä. Kävelykulkutiet ja viimeistelytyöt saattavat urakan loppuun syksyn aikana,” hankkeen projektipäällikkö Miia Kari kertoo urakan etenemisestä.

Kotolahden urakkaan kuuluvat myös turvalaite-, sähkörata- ja vahvavirtatyöt

Sähkörataurakassa tullaan asentamaan kannatusrakenteet sekä vaihteenlämmitysjärjestelmä. Turvalaitteiden käyttöönotto tapahtuu syksyllä 2021. Näiden urakoiden urakoitsijavalintaprosessi on vielä kesken.

Kotolahden ratapihan kokonaisurakka on aikataulutettu valmistumaan vuoden 2021 loppuun mennessä.

 

Lisätietoja:

Miia Kari, projektipäällikkö, 0295 34 3111, [email protected]

 

Liitteet:

Piirroskartta Kotolahden ratapihan töistä

 

Seuraa hanketta netissä: https://vayla.fi/kouvola-kotka-hamina

Seuraa hanketta Facebookissa: https://www.facebook.com/kouvolakotkahaminarata

 

Kouvola-Kotka/Hamina -hankkeen tavoitteena on parantaa liikennöinnin täsmällisyyttä ja nostaa rataosan kapasiteettia. Hanke tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten parantamiseen muun muassa nostamalla radan akselipainoa 25 tonniin. Rakentaminen käynnistyy 2020 ja hanke on kokonaisuudessaan valmis 2025.

Liitteet

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

 

 

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta