Hyppää sisältöön

Kouvola-Kotka/Hamina: Juurikorven rataosuudella tehdään töitä humppakoneen tahtiin

Julkaistu 25.8.2020

Juurikorven ja Summanjoen vesistösillan välisellä rataosuudella käy melkoinen jyminä, kalke ja kolina, kun alueella tehdään Kouvola–Kotka/Hamina-ratahankkeeseen kuuluvaa päällysrakenteen vaihtourakkaa. Tässä urakassa menevät uusiksi niin kiskot, pölkyt kuin tukikerrossepelikin!

Työnjohtaja Tom Nyfors Sundström Ab Oy:ltä pitää huolta siitä, että työntekijät, työkoneet ja materiaalit ovat oikeassa paikassa oikeaan aikaan, jotta työt etenevät aikataulun mukaisesti. 

alt=””
Radan päällysrakenne muodostuu sepelitukikerroksesta, ratapölkyistä ja ratakiskoista. Päivässä päällysrakennetta rakennetaan kaksi kiskonmittaa eli 300 metriä. 

– Tällä hetkellä rataosuudella on päivittäin ratakatko aamuyhdeksästä iltakuuteen. Päivä alkaa sillä, että laitetaan jännitekatko päälle, toteaa Nyfors.  

Työkoneet etenevät tasaista tahtia ratalinjalla. Jonon kärjessä kulkee kone, joka leikkaa saksillaan vanhaa kiskoa kuuden metrin pätkiksi.  

– Sen perässä tuleva kone nostaa irtileikatut vanhat kiskot ja pölliit radan vasempaan laitaan ja kolmas kone leikkaa vanhaa sepeliä pois. Neljännessä koneessa on kiinni pöllinjakolaite, joka jakaa nimensä mukaisesti uusia pöllejä. Ja jonon viimeinen kone nostaa kiskot ja sijoittaa kiskot pölleille, Tom Nyfors kertoo. 

Neljä työmiestä kiinnittää raiteita pölkkyihin raideruuveilla. Miesten edellä menee iso oranssi työkone.

Raideruuvia kutsutaan rautatieslangissa porkkanaksi ja niiden kiinnityslaitetta häräksi. Juurikorpi-Summanjoen vesistösilta -välille “porkkanoita istutetaan" tässä urakassa noin 11300 kappaletta. Tämä työ tehdään käsin.  
 

Humppakoneita ja nuotteja  

Raiteennostokone eli tuttavallisemmin humppakone nostaa kiskot alkusepelöinnin jälkeen oikeaan korkeuteen.  

– Humppakonetta seuraa tukemiskone, joka nostaa radan mittamiehen nuottien mukaan oikeaan geometriaan. Viimeisenä rivissä on viisivaunuinen sepelijuna, valottaa Nyfors työmaan saloja.  

Keltaista pienehkön veturin kokoista humppakonetta seuraa kauempana soravaunu.

Humppakoneen nimen alkuperästä ei ole varmuutta, mutta se saattaa liittyä koneen liikeratoihin: nostaahan kone kiskoja ylöspäin kuin humpassa polvia ikään. Kiskot puolestaan valmistetaan valssaamossa, ja mittamies piirtää maahan nuotteja: radan rakentaminen on siis kaiken kaikkiaan sangen musikaalista hommaa!  

Tom Nyfors kertoo, että yleensä jälkisepelöintiä ja jälkituentaa tehdään useampaan kertaan, ennen kuin rata on oikeassa geometriassa, niin myös tässä kohteessa.

alt=””
Sepelijunassa on keskimäärin 300-350 tonnia sepeliä kierroksessa. Tässä kohteessa sepeliä menee 5-6 junallista päivässä riippuen siitä, kuinka paljon rataa tuetaan, Nyfors toteaa. 


alt=””

Juurikorpi-Summanjoen vesistösilta rataosuudella töitä tekee noin 30 henkilöä ja erilaisia työkoneita on käytössä noin 12. 
- Ei ihan pieni työmaa, hymyilee työnjohtaja Tom Nyfors vastauksena kysymykseen työmaan vahvuudesta.


Katso videolta pätkä Tom Nyforsin haastattelua ja kuule, miltä radan tekeminen kuulostaa. 

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta