Hyppää sisältöön

Kevyen liikenteen väylä avataan Laitaatsalmen siltahankkeella

Julkaistu 30.07.2018

Vt 14 Laitaatsalmen kohta -hankkeella avataan eteläisellä sillalla kevyen liikenteen väylä. Samalla hankkeella valmistaudutaan pohjoisen sillan kannen valuun elokuun puolivälissä.

Laitaatsalmen yli kulkeva kevyen liikenteen väylä eteläisellä sillalla otetaan käyttöön torstaina 2.8. Samalla entinen kulkuyhteys ratasillan kautta poistuu käytöstä. Eteläisen sillan uusi kevyen liikenteen väylä on käytössä heti aamusta alkaen.

Sillalle pääsee valtatien suunnassa rakennettuja kevyen liikenteen väyliä pitkin, tai molemmin puolin salmea olevien hissi-ja porrastornien avulla. Hissi- ja porrastornit avataan nekin kävelijöiden ja pyöräilijöiden käyttöön 2.8. Hissien kapasiteetti on 21 henkilöä tai 1600 kiloa. Sillan kaide on 1,4 metriä korkea ja siinä on lasinen melukaide.

Hissi- ja porrastornit saadaan lähes kokonaisuudessaan perjantaina kevyen liikenteen käyttöön, lukuun ottamatta itäisen hissin välitasoa ja kulkua Laitaatsillantielle, jotka otetaan käyttöön myöhemmin. Kevyen liikenteen väylää tullaan myös hankkeen loppuvaiheessa hyödyntämään pienempien rakennustöiden suorittamiseen.

Pohjoisen sillan kannen valu

Pohjoisen sillan päällysrakenteen valu alkaa maanantaina 13.8. aamukuudelta ja kestää koko viikon perjantaihin 17.8. saakka. Valua jouduttiin siirtämään kahdella viikolla pitkään jatkuneiden helteiden vuoksi.

”Valu aloitetaan sillan itäpäästä lähelle keskikohtaa, ja sitten länsipäästä keskelle. Betonia tarvitaan noin 4000 m3.  Betonin valu vaatii, että töitä tehdään tauotta. Yhdessä vuorossa on aina noin 25 työntekijää, lisäksi työllistämme betoniasemien henkilökuntaa. Heitä on noin 20 henkeä per vuoro työssä. Betoni saadaan Savonlinnassa ja Punkaharjulla sijaitsevilta asemilta”, selittää työmaapäällikkö Aki Loikkanen Destia Oy:stä.

Kannen valun ei pitäisi aiheuttaa alueen asukkaille tai eteläisellä sillalla kulkeville häiriöitä. Tunnissa kulkee noin kuusi betonikuljetusautoa kumpaankin suuntaan. Eteläistä siltaa käytetään valussa vain betonin kuljetukseen, eli kannen valu tapahtuu valettavan sillan pohjoispuolelta.

Lisätietoja:

Hannu Nurmi, projektipäällikkö, Liikennevirasto, 029 534 3574, hannu.nurmi(at)liikennevirasto.fi

Aki Loikkanen, työmaapäällikkö, Destia Oy, 0400 246 944, aki.loikkanen(at)destia.fi

Tietoa hankkeesta:

www.liikennevirasto.fi/laitaatsalmi

www.facebook.com/vt14laitaatsalmi

Hankkeessa siirretään Kyrönsalmen syväväylä helpommin navigoitavaan Laitaatsalmeen. Uuden syväväylän kohdalle rakennetaan kiinteät maantiesillat sujuvoittamaan liikennettä. Lisäksi hankkeen tieosuuksia parannetaan tienkäyttäjien turvallisen ja sujuvan liikennöinnin varmistamiseksi. Hanke toteutetaan vuosina 2016-2019.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta