Hyppää sisältöön

Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen: osa 4

Julkaistu 28.9.2020

Jatkoa uutiskirjeen juttusarjalle, joka kertoo Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentamisesta ja siihen liittyvistä vaiheista. Artikkeleiden myötä voit seurata hankkeen keskeisen sillan valmistumisen edistymistä sekä sitä, mitä kaikkea sillan rakentaminen pitää sisällään.

Heinäkuussa tehdyn sillan kannen valun jälkeen odotettiin noin 2 viikkoa, että kansi saavutti riittävän lujuuden ja se päästiin jännittämään eli kiristämään tunkeilla sillan molemmista päistä kannen sisälle asennetut vaijerit. Jännitystöiden jälkeen kannen pinta hiekkapuhallettiin ja hiottiin vesieristyksen tekoa varten. Samaan aikaan päästiin purkamaan sillan alapuoleista tukitelinettä ja muottia. Uusi silta onkin saatu jo kokonaan näkyville!

Elokuussa asennettiin sillan molempiin päätyihin liikuntasaumalaitteita, jotka tasaavat liikkeitä sillan ja maapenkereiden välissä. Lisäksi tehtiin kannen vesieristys, mikä estää veden pääsyn betonikanteen ja on siten keskeinen osa sillan kannen suojakerroksia.

Parhaillaan käynnissä on suojabetonointivaihe. Suojabetonilaatta on eristyksen suojakerros, jonka tehtävänä on nimensä mukaisesti suojata vesieristyskerrosta. Tämän suojakerroksen päälle tulee lopuksi vielä raidesepeli, ratapölkyt ja kiskot.

Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen alkaa siis olla loppusuoralla ja seuraavaksi päästäänkin jo viimeistelytöihin, joita ovat mm. kaiteiden asennus tilapäisten suojakaiteiden tilalle sekä sillan varustelu.

Juttusarjan edeltävän osan voit lukea kesä-heinäkuun uutiskirjeestä


Tämä juttu on julkaistu Kehä I parantaminen, Laajalahden kohta -hankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: https://vayla.creamailer.fi/subscribe/GynH3KAENOTtN
 

 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta