Hyppää sisältöön

Joensuu-Parikkala -radan ylittävän Peltolan sillan purkaminen alkaa

Julkaistu 14.04.2019

Kuhasalontien parantaminen -hanke on edennyt Peltolan sillan purkuvaiheeseen. Ensimmäisenä työvaiheena puretaan sillan kansi raiteiden kohdalta, sen jälkeen loput kannesta ja viimeisenä sillan päätyjen rakenteet. Purkutöitä tehdään myös viikonloppuisin, jolloin on saatavissa pidempiä junaliikennekatkoja.

”Sillan purkutyöt on tehtävä junaliikenteen ehdoilla, mikä edellyttää töitä myös viikonloppuisin ja yöaikaan. Käytännössä junaliikenne mahdollistaa kohtuullisen pituiset työraot vain viikonloppuöinä”, kertoo Väylän projektipäällikkö Riitta Parviainen.

Sillan kansi raiteiden kohdalta sahataan pienemmiksi kappaleiksi päivätyönä viikoilla 16 ja 17. Purkamisen vaatima suojarakenne ja telineet raiteiden kohdalle rakennetaan pääsiäisviikonlopun aikana. Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna nostetaan sahatut kappaleet pois ja puretaan sillan kannen Vehkalahden puoleinen pää. Vapun jälkeisenä viikonloppuna puretaan puolestaan Hukanhaudan puoleinen pää. Kokonaisuudessaan sillan purku valmistuu toukokuun puoliväliin mennessä.

Purkutöistä aiheutuu melua. Äänekkäimmät työvaiheet ajoittuvat välille 27.4. - 15.5. Sillan purusta ja uuden rakentamisesta vastaa Kreate Oy.

”Sillan purkutöissä käytetään timanttikiskosahaa sekä vaijerisahausmenetelmää. Äänekkäämpänä työvaiheena on sillan mekaaninen purku, joka toteutetaan Power Dropperilla, iskuvasaralla sekä pulveroijalla. Sillan purkamisen jälkeen alkaa uuden sillan porapaalutukset”, kertoo Kreate Oy:n vastaava työnjohtaja Matti Hirvonen.

 

Lisätiedot:

Projektipäällikkö Riitta Parviainen, Väylä, puh. 0295 34 3034, [email protected]

Seuraa hanketta:

www.vayla.fi/mt-5013-kuhasalontie

www.facebook.com/mt5013kuhasalontie

Mt 5013 Kuhasalontie sijaitsee Joensuun aseman ja sataman läheisyydessä ja toimii tärkeänä väylänä niiden tavoittamiseen. Hankkeessa rakennetaan uusi Peltolan ylikulkusilta sekä peruskorjataan tie. Hankkeen kustannusarvio on 5,1 miljoonaa euroa.

Väylä vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme myös maankäytön yhteensovittamisesta ja liikenteen palvelutasosta. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta