Lisätalousarviossa esitetty rahoitus mahdollistaa useiden kiireellisten tiestön ja ratojen korjauskohteiden toteuttamisen jo vuonna 2020. Rahoituksen turvin voimme käynnistää myös kymmeniä väylähankkeita eri puolilla maata.
Väyläverkon kehittämishankkeet tukevat muun muassa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä, kansalaisten liikkumista, teollisia investointeja sekä neljän kaupunkiseudun MAL-sopimusten neuvottelutuloksia. Rahoituksen avulla tuetaan vahvasti joukkoliikennettä, kävelyä ja pyöräilyä sekä ilmastoelvytystä.
Lisätalousarviorahoitusta kohdennetaan sekä maanteiden että jalankulku- ja pyöräteiden päällysteisiin ja rakenteen korjauksiin. Lisäksi osana elvytyspakettia aloitetaan muutamia perusväylänpidon hankkeita. Väylien korjausvelka on noin 2,8 miljardia, ja pian tätä velkaa päästään vähentämään.
Olemme valmiina
Poikkeuksellisesta keväästä huolimatta väylien kunnossapito ja väylähankkeet ovat sujuneet hyvin. Työmaillamme ei ole ollut koronapandemiasta tai poikkeustilanteesta johtuvia viivästyksiä. Väyläviraston valmius käynnistää korjaus- ja parantamishankkeita on hyvä.
Lisätalousarviossa esitetyt väyläverkon kehittämishankkeet saadaan käyntiin nopeasti, sillä Väylävirastolla on rahoitusta saavista hankkeissa hyvä suunnitelmavalmius. Tämä mahdollistaa rakentamisen nopean aloittamisen. Kilpailutus alkaa monessa tapauksessa jo kesällä. Lisäksi rahaa on luvassa hankkeiden suunnitteluun, jotta niiden rakentaminen voidaan käynnistää lähitulevaisuudessa.
Myös lisäpäällystyskohteita on kilpailutettu jo ennakoiden, joten rahoitus saadaan hyödynnettyä täysimääräisesti. Ennakkoarvioiden mukaan tänä vuonna päällystetään noin 4 000 kilometriä maanteitä. Lisäksi rahoitusta on tarkoitus käyttää ensi vuoden päällystysohjelman esitöihin, kuten paikkauksiin sekä sorateiden ja tiestöllä olevien laitteiden korjauksiin.
Kari Wihlman
Väyläviraston pääjohtaja