Hyppää sisältöön

Asiakaspalvelun ajankohtaiset: Milloin juna tulee?

Julkaistu 12.3.2019

Mistä löytää nopeimmin asemalla tietoa, jos juna on myöhässä tai peruuntuu? Jos juna-asemien tai laitureiden näyttötaulut ja kuulutukset eivät toimi, nopeimman avun tilanteeseen saat älypuhelimella sähköisistä palveluista tai soittamalla VR:n puhelinpalveluun.

Talven vaativien ja vaihtelevien sääolojen koetellessa raideliikennettä, on ymmärrettävää, että asiakkailta on tullut yhteydenottoja puutteellisista kuulutuksista asemilla ja näyttötaulujen tietojen puuttumisesta.

Mistä löydät nopeasti ajantasaiset tiedot

Jos asemalla ei laiturinäyttö toimi tai kuulutuksia aikataulumuutoksista ei tule ajoissa, löydät ajantasaista tietoa täältä:

Sähköiset palvelut

  • Finrailin Asemainfo.fi-nettipalvelu: ajantasaiset aikataulut, junaliikenteen häiriötiedotteet, reittioppaat ja ohjeita junamatkustamiseen.
  • Finrailin Junalähdöt-aikataulupalvelu: Aseman tai junanumeron mukaan ajantasainen aikataulunäkymä, jossa avautuu kaikkien aseman junien lähtöajat. Voit klikata esiin myös saapumisajat tai määräaseman kirjoittamalla sen aikataulun vasempaan yläreunaan. kaikilta Suomen henkilöliikenneasemilta.
  • VR:n Junien kulkutiedot-palvelu: Kirjoittamalla aseman tai junanumeron hakuun, saat esille ajantasaisen aikataulun. Kun haet aikataulua aseman nimellä, voit valita aikataulun yläpuolelta olevista ruuduista klikkaamalla kauko- tai lähijunat sekä lähtö- tai saapumisajat.
  • VR:n Junat kartalla-palvelussa taas voit seurata junien kulkua kartalla ympäri Suomen reaaliajassa. Kirjoittamalla aseman nimen hakuun, avautuu näytölle aikataulu ja kartta rinnakkain. Valitsemalla aikataulusta haluamasi junan, näet kartalla reaaliaikaisesti, miten juna liikkuu radalla.

Puhelinpalvelu

  • Puhelimitse maksutta VR:n asiakaspalvelusta numerosta 0800 166 888, joka on avoinna: ma–pe klo 5–22, la–su sekä arkipyhinä klo 7–22.

Tutustu palveluihin, valitse sinulle mieleisin ja tallenna suosikkeihin. Näin löydät tiedon nopeasti heti sitä tarvitessasi.

Vastuut, palautteet ja korvaukset

Rautatieasemien ja laitureiden aikataulunäyttöjen toimivuudesta sekä niillä näytettävistä tiedoista huolehtii valtion erityistehtäväyhtiöön Traffic Management Finlandiin kuuluva Finrail Oy. Se huolehtii myös asemilla kuultavista kuulutuksista. Finrail myös omistaa näytöt ja kuulutuksiin liittyvät laitteet. Tällaisia asemia on kaikkiaan 180 Suomessa.

Asemilla olevista kiinteistä opasteista vastaa puolestaan Väylä, ja junissa annettavista tiedotuksista junaliikenteen operaattori, VR (kaukojunat) ja pääkaupunkiseudun lähijunissa VR ja HSL yhteistyössä.

Palautetta voit antaa sähköisessä Väylän, Finrailin ja ELY-keskusten Palauteväylä-palvelussa tai VR:lle palautelomakkeella täällä. Lisätietoa junamatkan myöhästymiseen liittyvistä korvauskäytännöistä löydät VR:n verkkosivuilta täältä.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta