Hyppää sisältöön

Arktista osaamista: Maailman ensimmäinen LNG-jäänmurtaja Polaris tankkasi nestemäistä kaasua Torniossa

Julkaistu 4.2.2019

Jäänmurtaja Polariksen ympäristöystävällisiä ominaisuuksia päästään ulosmittaamaan yhä täysimääräisemmin, kun murtajaa tankataan tänä talvena nestemäisellä maakaasulla (LNG) suoraan Tornion LNG-terminaalista. Polaris on maailman ensimmäinen LNG:llä (Liquefied Natural Gas) kulkeva jäänmurtaja.

Polaris tankkasi lauantaina 2. helmikuuta ensimmäistä kertaa suoraan Tornioon avatusta Pohjoismaiden suurimmasta nesteytetyn maakaasun terminaalista, jäiden ympäröimässä Röyttän satamassa. LNG on toistaiseksi maailman ympäristöystävällisin polttoaine laivoissa. Se ei sisällä rikkiä ja palaessaan se tuottaa 87 % vähemmän typen oksideja ja 9% vähemmän hiilidioksidipäästöjä verrattuna merenkulun dieseliin. Lisäksi pienhiukkasten päästöt ovat olemattomia.

Uuden sukupolven jäänmurtaja

Polaris suunniteltiin alusta alkaen jäänmurtajaksi, jossa tehokkuus ja ympäristöystävällisyys yhdistyvät. ”Maailman ensimmäinen kaasukäyttöinen jäänmurtaja Polaris toimii pohjoisen Itämeren vaativissa talviolosuhteissa nyt kolmatta talvea ja on upeasti osoittautunut odotusten mukaiseksi uuden sukupolven jäänmurtajaksi”, sanoo Väylän talvimerenkulusta vastaava Markus Karjalainen. Väylä tilaa Suomen jäänmurtopalvelut ja huolehtii siitä, että rannikon satamiin on pääsy vuoden ympäri.

Liikenteen vähäpäästöisyyttä tavoitellaan kaikilla sektoreilla. ”Tornion uusi LNG-terminaali mahdollistaa nyt kaasun käytön lisäämisen Perämerellä operoitaessa”, toteaa Karjalainen. ”Tähän asti pohjoisin aluksille soveltuva terminaali on sijainnut Porissa, joka on liian kaukana Polariksen toiminta-alueesta Perämeren pohjukassa. Autokuljetuksin on pystytty jonkin verran toimittamaan kaasua, mutta pääosin on jouduttu käyttämään dieseliä.”

Kohti puhtaampaa merenkulkua

Maailman ympäristöystävällisin diesel-sähköinen jäänmurtaja Polaris liittyi valtion jäänmurtajavarustamo Arctian laivastoon syyskuussa 2016. Ottamalla yhtenä maailman ensimmäisistä varustamoista käyttöön LNG:n polttoaineena Arctia on edistänyt siirtymistä entistä puhtaampiin polttoaineisiin merenkulussa. Kehitys kohti yhä laajempaa LNG:n ja myöhemmin myös biopolttoaineiden käyttöä merenkulussa vaikuttaa paitsi suomalaisen meriklusterin suuntaan, myös kansallisiin ja kansainvälisiin toimiin ilmaston ja ympäristön hyväksi.

”LNG-käytön ohella Polaris pyrkii kaikissa muissa toimissaan ympäristöystävällisyyteen. Esimerkiksi potkurijärjestelmässä käytettävä rasva on biohajoavaa. Harmaat vedet eli käytännössä suihkuvedet kerätään tankkiin ja tyhjennetään satamakäyntien aikana maihin. Mereen ei siis lasketa mitään edes puhdistettuna”, kertoo Arctia Icebreaking Oy:n jäänmurtaja Polariksen päällikkö Pasi Järvelin.

Lisätietoa:

Talvimerekulkuyksikön päällikkö Markus Karjalainen, Väylävirasto, puh. 0295 34 3422

Viestintäpäällikkö Eero Hokkanen, Arctia Oy, puh. 046 876 7140

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta