Seuraa meitä sosiaalisessa mediassa
Sisältö ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä.
Tiedot tieliikenteestä (häiriöt, ruuhkat, kelikamerat), junien täsmällisyystiedot sekä meriliikenteen varoituksia.
Voit antaa palautetta, esittää kysymyksiä ja kehitysehdotuksia ja tehdä ilmoituksia maanteihin, rata- ja vesiväyliin liittyen. Käsittelemme yhteydenottoja arkipäivisin.
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen.
Julkaistu 26.11.2020
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RILin myöntämän tunnustuksen saaja on Etelä-Savossa sijaitseva Vekaransalmen silta. Väyläviraston hankkeessa rakennettu silta avattiin liikenteelle lokakuussa 2019.
RILin Vuoden silta -tunnustuspalkinto on myönnetty Vekaransalmen sillalle. Saimaan Vekaransalmessa Sulkavalla Etelä-Savossa sijaitseva silta on tyypiltään teräksinen jatkuva liittopalkkisilta. Kokonaispituudeltaan 639,3-metrinen silta on Suomen viidenneksi pisin silta.
"Tunnustus erinomaisesti sujuneesta hankkeesta ja sen lopputuloksesta tuntuu tietysti hienolta ja se kuuluu yhteisesti kaikille hankkeessa mukana olleille", kiittelee hankkeen projektipäällikkö Jetro Matilainen Väylävirastosta. Hanke on aiemmin palkittu myös vuoden 2018 infratyömaana Rakennuslehden järjestämässä Vuoden työmaa -kilpailussa.
Tänä vuonna kilpailun teemana olivat vesistösillat. Kilpailun tuomariston mielestä Vekaransalmen silta on tasapainoinen kokonaisuus, jossa vesirakentamisen perinteinen osaaminen yhdistyy hillityn onnistuneeseen esteettiseen siltaratkaisuun.
”Hanke pysyi aikataulussa ja budjetissa, ja siinä kiinnitettiin paljon huomiota siihen, että ympäristöön aiheutuisi mahdollisimman vähän haittaa. Projektin osapuolet käyttivät ja kehittivät tietomallinnusta tehokkaasti hankkeen hyväksi”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Ville Alajoki avaa perusteluita valinnalle.
Silta on parantanut merkittävästi liikenteen sujuvuutta salmen kohdalla, sillä se korvasi vuonna 1995 käyttöönotetun lossiyhteyden. Keskimääräinen ajoneuvoliikenne salmen kohdalla on ollut noin 800 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Hankkeessa otettiin huomioon useat ympäristön asettamat reunaehdot. Silta sijaitsee Natura-alueella ja Saimaan norpan pesintäalueella. Osin tästä syystä sillan perustustavaksi määräytyi porapaalu, jotta vältyttäisiin norppaa häiritseviltä räjäytystöiltä. Siltapaikalla sijaitseva syväväyläreitti oli rakennustöistä huolimatta pidettävä avoinna koko vesiliikennekauden ajan.
Tuomaristo arvosti myös sitä, miten hankkeessa huomioitiin eri sidosryhmiä. Tästä osoituksia ovat esimerkiksi sillan mustakeltainen Sulkavan vaakunan mukainen väriteema, katselutasanteet sekä aktiivinen yhteydenpito kuntalaisiin rakentamisen aikana.
Tilaaja: Väylävirasto
Pääsuunnittelija: Insinööritoimisto Suunnittelukide Oy
Urakoitsija: GRK Infra Oy
Päällysrakenteen suunnittelija: Ponvia Oy
Tie- ja ympäristösuunnittelu: Plaana Oy
Geosuunnittelija: Geobotnia Oy
Valaistussuunnittelija: LITE-designs
Sähkösuunnittelija: Dynniq Finland Oy
Mittaukset, maaperä- ja maastotutkimukset: Mitta Oy
Lue lisää hankkeesta: https://vayla.fi/vekaransalmi
Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL myöntää vuosittain Vuoden silta -palkinnon kohteelle, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista siltasuunnittelu- ja sillanrakennusosaamista. Vuodesta 2001 jaetulla palkinnolla halutaan nostaa sillansuunnittelun tasoa maassamme.
Kilpailussa huomioidaan uudiskohteiden lisäksi myös ensiluokkaiset korjatut siltakohteet. Erityistä huomioita on kiinnitetty sillan tai siltakokonaisuuden istumiseen ympäristöönsä ja siihen, miten hyvin sillan toiminnallisuus on huomioitu. Eduksi on katsottu suunnittelun ja rakentamisen tekniset haasteet ja niiden innovatiivinen ratkaiseminen.
Sisältö ei näy, jos et ole hyväksynyt evästeitä.