Skip to content

Vt4 Kirri-Tikkakoski: Alasenrannan sillan paalutus on aloitettu – paalutuksilla varmistetaan sillan kantavuus tiiviistä kalliopinnasta saakka

Julkaistu 5.2.2021 10.53

 

Paalutus on perustamistapa, jolla sillan tukirakenteet ulotetaan maakerrosten läpi kantavaan peruskallioon. 

Kirri-Tikkakosken työmaa on edennyt suunnitellusti ja nyt on aloitettu Alasenrannan siltojen rakentaminen. Alasenrannan sillat ylittävät Isojoen ja molempiin suuntiin menevillä moottoritien ajoradoilla on oma siltansa. Nämä lyhyehköt vesistösillat ovat noin 30 metriä pitkiä ja 12 metriä leveitä.

Pohjatutkimusten perusteella sillan perustamistavaksi on valittu porapaalutus, jolla varmistetaan tukirakenteiden painumaton kantavuus tiiviistä peruskalliosta. Porapaalutus on asennustarkka menetelmä, jolla paalut saadaan varmuudella maakerrosten ja lohkareiden läpi suunnitelmassa merkittyyn sijaintiin tiiviiseen peruskallioon saakka.

Alasenrannan siltoihin tulee yhteensä 16 paalua, jotka ovat halkaisijaltaan 610 millimetriä ja pisimmät pituudeltaan noin 20 metriä. Paalut porataan porapaalukoneen avulla täyttö- ja maakerrosten läpi 1,8 metriä ehjään kallioon, jonka jälkeen ne raudoitetaan ja täytetään betonilla. Paalutuksen jälkeen betonoitujen paalujen varaan tehdään teräsbetoninen laakeripalkki ja jatketaan sillan päällysrakenteiden rakentamista.

Siltojen rakentaminen kestää noin puoli vuotta. Isojoen ylittävät Alasenrannan sillat otetaan käyttöön aikanaan moottoritien avaamisen yhteydessä.

Porapaalutus työtapana ei aiheuta tärinää eikä merkittävää meluhaittaa. 

Lisätiedot:
Jarmo Niskanen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 0295 34 3127, [email protected]
Jaakko Taipale, työpäällikkö, Destia Oy, puh. 040 350 1539, [email protected]

Seuraa hanketta:
www.vayla.fi/vt4-kirri-tikkakoski
www.facebook.com/vt4kirritikkakoski

Kirri- Tikkakoski -hankkeen tavoitteena on valtatien 4 parantaminen moottoritienä välillä Kirri-Tikkakoski Jyväskylä ja Vehniä Laukaa. Tavoitteena on mahdollisimman hyvä liikenteellinen palvelutaso ja turvallisuus, tasalaatuiset ajo-olosuhteet, matka-aikojen ennakoitavuus sekä kuljetusten toimintavarmuus.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta