Skip to content

Pasilan rautatiealueen myllerrykset päätökseen

Julkaistu 22.12.2020 8.15

Pasilan läntisen lisäraiteen rakennustyöt valmistuvat kokonaisuudessaan vuodenvaihteeseen mennessä. Puolitoista kilometriä pitkä lisäraide helpottaa merkittävästi pääradan liikennettä.

Pasila on Suomen toiseksi vilkkain rautatieasema. Sen kautta kulkee arkisin yli tuhat junaa. Liikennöinti Pasilassa vaikuttaa koko Suomen junaliikenteeseen.

"Nyt valmistuvan lisäraiteen myötä saadaan Pasilan asemalle kaukoliikenteeseen sekä Riihimäelle ja Lahteen suuntautuvaan lähiliikenteeseen kaksi raidetta kumpaankin kulkusuuntaan. Tämä sujuvoittaa liikennettä ja mahdollistaa junavuorojen lisäämisen", kertoo projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Väylävirastosta.

"Tavaraliikenteenkin häiriöt vähenevät, kun matkustajajunien täsmällisyys paranee", Nirhamo lisää.

Läntinen lisäraide on viimeinen Pasilaan mahtuva raide ja laituri. Sen jälkeen kaikki maanpäällinen tila on käytetty.

Viiden vuoden rupeama

Pasilan lisäraiteen rakentaminen alkoi jo vuonna 2015 Pasilan aseman kohdalla Mall of Tripla- hankkeeseen liittyvillä töillä. Työt jatkuivat 2016 muiden silta- ja tukimuurirakenteiden sekä lisäraiteen alusrakenteiden rakentamisella.

Varsinaiset radan päällysrakennetyöt tehtiin kolme vuotta myöhemmin, jolloin raiteet liitettiin nykyiseen raiteistoon. Raideliitoksiin liittyen Pasilan rautatieaseman laitureiden numerot muuttuivat osittain elokuussa 2019. Laituri 5b muuttui numeroksi kuusi ja lisäraide (numero 11) otettiin käyttöön 21.10.2019.

Lisäraide valmistui 2019 lopussa. Tänä vuonna on tehty raiteistomuutoksia Pasilan aseman pohjois- ja eteläpuolella sekä jatkettu laituria 6.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Jarmo Nirhamo, p. 029 534 3596, [email protected]


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta