Skip to content

Luumäki-Imatra-ratahanke: Mansikkakosken ratasilta valmistui Imatralla

Julkaistu 21.12.2020 10.25

 

Luumäki-Imatra-ratahankkeeseen kuuluva Mansikkakosken ratasillan rakennusurakka valmistuu joulukuussa 2020. Kokonaisuuteen kuului uuden, kahden raiteen ratasillan rakentaminen sekä sillanrakennustöistä johtuvien alittavien väylien muutostyöt. Ratahanke on edennyt aikataulussaan myös muiden rakennusurakoiden osalta.

Mansikkakosken uusi ratasilta on yksi kolmesta hankkeella toteutettavista korjausvelkakohteista. Aiemmin on jo valmistunut Vanhan Vt6 alikulkusilta. Kolmantena korjausvelkakohteena hankkeeseen kuuluu Saimaan kanavan uuden ratasillan rakentaminen.

- Mansikkakosken ratasilta on nyt valmis. Rautatieliikenteen edellyttämät ratarakenteet toteutetaan sillan kannelle toisen rakennusurakan yhteydessä. Junaliikenne pääsee uudelle sillalle kesällä 2021. Sillan rakentaminen on ollut valtavan mielenkiintoinen rakennusprojekti, eikä vähiten sillan haastavasta rakennuspaikasta johtuen keskellä Vuoksen virtauksia, kertoo Luumäki-Imatra-ratahankkeen projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta.

Mansikkakosken ratasillan rakentaminen aloitettiin tammikuussa 2019. Urakoitsijana toimi NRC Finland Oy.

Hankkeen muiden rakennusurakoiden edistyminen vuonna 2020

Saimaan kanavan uusi ratasilta ja samaan urakkaan kuulunut Pontuksen alikulkusilta avattiin liikenteen käyttöön juhannuksena 2020. Joulunalusviikolla junien kulkunopeus nostetaan alueella 140 kilometriin tunnissa, mikä on merkittävä nosto alueella vuosia vallinneisiin alennettuihin nopeuksiin. Kokonaisuudessaan urakka valmistuu ensi kesänä. 

Joutseno-Imatra tavara-asema – välille rakennettavan kaksoisraiteen molemmat alueurakat pääsivät haluttuun pisteeseen ennen hiljaisempaa talvikautta. Kaksoisraiteen itäisellä urakalla rakennettavat siltakohteet eli Rauhan aseman, Rauhan, Poventsan, Tainionkoskentien ja Vuoksenniskantien alikulkusillat on rakennettu uuden pohjoisen raiteen osalta viimeistelytöitä lukuun ottamatta. Rakennusurakkaan niin ikään kuulunut Sienimäen ylikäytäväsilta avattiin jalankulkijoille ja pyöräilijöille viikolla 51.

Lisäksi Joutseno-Imatra välillä on aikaisemmin rakennettu uusi Joutsenon eteläinen alikulkusilta, Kesolantien alikulkusilta sekä Asemäen ja Korvenkannan pohjoiset alikulkusillat.

Myös Lauritsalan liikennepaikan urakka eteni tänä vuonna mallikkaasti.

- Uusi raide saatiin lokakuun lopussa liikenteen käyttöön. Karjalantien ylle on rakennettu uusi alikulkusilta, joka siirretään lopulliseen sijaintiinsa ensi toukokuussa pidemmässä liikennekatkossa. Tätä ennen nykyinen Karjalantien ylittävä ratasilta puretaan ja uudelle sillalle toteutetaan porapaaluperustus, Hämäläinen selittää.

Vuonna 2021 käynnistyy uusia rakennusurakoita

Ensi vuonna käynnistyy uusia urakoita, ensimmäisinä Siltaurakka 4 ja Liikennepaikkaurakka 3. Ensimmäisessä rakennetaan Lappeenrantaan sijoittuvat Oikotien, Hakalin ja Muukon uudet alikulkusillat, ja jälkimmäinen käsittää Luumäen ja Lappeenrannan välisellä osuudella sijaitsevien Törölän, Tapavainolan ja Rasinsuon liikennepaikkojen sähkörata- ja päällysrakennetyöt.

Kaksoisraiteeseen liittyvä rakentaminen vilkastuu sekin keväällä 2021 talvitauon jälkeen.

Lisätietoja:

Joonas Hämäläinen, projektipäällikkö, Väylävirasto, puh. 029 534 3536, [email protected]

Kimmo Saarela, projektipäällikkö, Welado, puh. 040 712 9434, [email protected]

Liitteet: Ilmakuvia Mansikkakosken uudesta ratasillasta

Hankkeen nettisivut: https://www.vayla.fi/luumaki-imatra-ratahanke

Hanke Facebookissa: https://facebook.com/luumakiimatra

Luumäki-Imatra-ratahankkeen tavoitteena on kehittää rataosuuden palvelutasoa parantamalla välityskykyä, toimintavarmuutta ja häiriötilanteiden hallintaa. Se tähtää tavaraliikenteen toimintaedellytysten ja henkilöliikenteen palvelutason parantamiseen. Hankkeen toteuttaminen tukee myös elinkeinoelämän kilpailukyvyn ylläpitoa ja kehittämistä, sekä parantaa alueen asukkaiden ja muiden toimijoiden viihtyvyyttä vähentämällä liikenteen melua ja päästöjä.

Liitteet


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta