Skip to content

Kunder och intressegrupper nöjda med sjötrafikledningen

Publicerad 11.2.2016

Trafikverkets enkät för kunder och intressegrupper om sjötrafikledningen 2015 är en fortsättning på den förra enkäten från 2012. Enkäten genomfördes i augusti-september 2015 och vi informerade om den via e-post och som en nyhet på Trafikverkets webbsidor. Svaren på enkäten behandlades anonymt.

Totalt 79 respondenter besvarade enkäten, vilket är 14 fler än 2012. Allmänt taget fick de numeriska svaren något bättre vitsord än förra gången. Enkätsvaren i fri form innehöll också många bra kommentarer, med hjälp av vilka vi kan förbättra verksamheten lite i taget.

Enkätens VTS-del besvarades av totalt 65 respondenter. Utgående från svaren beslöt vi att i början av 2016 börja utveckla utbildningen som ges i VTS-centralerna för att uppnå en jämnare kvalitet på fartygstrafikservicen. Vi förväntar oss också att det pågående försöket med att i första hand använda engelska som VTS-språk kommer att ge svar på frågorna gällande kvalitetsnivån.
I den interna utbildningen kommer vi i fortsättningen också att betona ett mer serviceinriktat förhållningssätt i fartygstrafikservicen.

Vitsordet för hur tillförlitlig man upplever informationen från VTS var högre än förra gången. Eftersom informationen från VTS i några enstaka svar ändå inte ansågs vara tillförlitlig, så har vi gått in för att förbättra möjligheterna att förutse trafiksituationer samt att utnyttja denna information effektivare och förmedla den till fartygen. Kommentarerna om motstridig information som fartyget fått från olika källor kommer också att behandlas på samarbetsmötena mellan VTS och Finnpilot.

GOFREP-delen besvarades av totalt 37 respondenter. Överlag var man nöjd med GOFREP, även om man önskade att tyngdpunkten i servicen kunde flyttas mer från rapporteringar till att ingripa i trafiksituationer. Det framgick också att kvalitetsnivån på GOFREP-servicen varierar mellan de olika GOFREP-områdena.

I samarbetsmötena med GOFREP kommer vi att ta upp till diskussion ett mera aktivt ingripande i trafiksituationer än tidigare i GOFREP-området. Dessutom kommer vi att diskutera skillnaderna mellan de olika GOFREP-områdena, så att fartygstrafikservicen kunde hålla en jämnare nivå i hela Finska viken.

Trettioåtta av respondenterna uppgav att de använder Turku Radios tjänster, även om största delen av dem bara sällan lyssnar på Turku Radios sändningar. Överlag fick Turku Radio positiv respons, så på basis av svaren finns det inget behov av att vidta åtgärder för att förbättra dess verksamhet.
Några av kommentarerna som plockats ur svaren har också vidarebefordrats till andra enheter inom Trafikverket för kännedom och för åtgärder.

I december 2015 trädde ett nytt beslut om inrättande i kraft. Enligt beslutet stärktes VTS-funktionens roll i Västra Finland i och med att VTS övervakningsområdet utökades till att täcka hela kusten. Samtidigt flyttades gränsen mellan West Coast VTS och Bothnia VTS till Vasa och några rapporteringspunkter ändrades. Information om dessa ändringar gavs i slutet av 2015.
Vi vill tacka alla som svarat på enkäten för den mycket värdefulla responsen, som hjälper oss vid sjötrafikledningen att utveckla och förbättra vår verksamhet.

Enkäten för kunder och intressegrupper är en del av sjötrafikledningens kvalitetssystem och nästa enkät skickas ut 2018. Före det, våren 2016 och hösten 2017, kommer vi emellertid att skicka ut korta enkäter angående försöket att i första hand använda engelska som VTS-språk.

Ytterligare uppgifter:
Thomas Erlund, chef för enheten sjötrafikledning
tfn: 029 534 3213

 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv