Hyppää sisältöön

Yhdeksäs saattoautokesä alkamassa

Julkaistu 7.6.2022

Tietyömaiden ohittaminen saattoautoletkassa lisää sekä työmailla työskentelevien että autoilijoiden ja muiden tielläliikkujien turvallisuutta. Tänä vuonna saattoautoa käytetään 70–80 kohteessa ympäri Suomea.

Saattoauto käytössä tietyömaalla.

”Tyypillisesti saattoautoja käytetään taajama-alueiden ulkopuolella, niin sanotuilla seututeillä. Sen sijaan lyhyillä päällystystyökohteilla työmaan ohittaminen sujuu näppärämmin ilman saattajaa”, kertoo työturvallisuusasiantuntija Risto Lappalainen Väylävirastosta.

”Myös taajama-alueilla, joilla on runsaasti risteysalueita, saattoauton käyttö on hankalaa. Myöskään ramppeihin tai liittymiskaistoille saattoautot eivät sovi”, Lappalainen jatkaa.

Turvallisuutta ja parempaa työn laatua

Ruotsista omaksuttu saattoautokäytäntö lisää työmailla työskentelevien sekä niitä ohittavien tienkäyttäjien turvallisuutta, koska vauhti pysyy nopeusrajoituksen mukaisena. Tämä kesä on yhdeksäs, jolloin saattoautoja käytetään Suomessa.

”Maltti on aina valttia liikenteessä, mutta näin on erityisesti saattoautokohteissa. Sovittamalla oma nopeus muun letkan vauhtiin vältytään peräänajoilta ja muilta vaaratilanteilta. Onneksi me autoilijat olemme näiden kuluneiden vuosien aikana oppineet, kuinka näissä tilanteissa toimitaan, joten vaaratilanteita ja onnettomuuksia sattuu koko ajan vähemmän”, Lappalainen iloitsee.

Turvallisuuden lisäksi myös päällystystyön laatu paranee saattoautojen käytön myötä, kun autoilijat eivät aja kuumalle asfaltille, vaan ohittavat tietyöt riittävän kaukaa ja oikeista paikoista.

Lisätietoja:

Risto Lappalainen
asiantuntija, työturvallisuus
(p. 029 534 3966, [email protected])

Lue lisää tietyömaiden turvallisesta ohittamisesta ja saattoautoista


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta