Syksy on lähtenyt mukavasti käyntiin Tampere–Jyväskylä-radan suunnitteluhankkeella. Ratahankekokonaisuus on monipuolinen: käynnissä on samanaikaisesti eri suunnitteluvaiheita kohteista riippuen. Hanketyöskentely on sujunut mallikkaasti poikkeusoloissakin. Suuressa hankkeessa mukavaa on se, että mukana on paljon ihmisiä eri organisaatioista. Olemme työskennelleet kotitoimistoilta käsin ja se on sujunut hienosti. Tällä hankkeella meillä ei ole ollut ollenkaan läsnäolokokouksia, vaan olemme omaksuneet melko mutkattomasti uudet toimintatavat.
Elokuun merkittävin etappi hankkeella oli vuorovaikutustilaisuus, jossa esiteltiin suunnitelmaluonnokset Orivesi–Jyväskylä-rataosan nykyisten liikennepaikkojen Torkkeli (Orivesi) ja Muurame (Muurame) kehittämiselle sekä uudelle Laihalammin liikennepaikan (Jämsä) rakentamiselle. Liikennepaikkojen suunnittelu tarkentuu yleisön kommenttien perusteella. Tässä vaiheessa odotetaan myös maastosta saatavia mittaustuloksia, joiden pohjalta suunnitelmia tarkennetaan.
Vuorovaikutustilaisuudetkin ovat sujuneet erinomaisesti etänä. Kannan kuitenkin huolta siitä, jääkö joku viesti tai kommentti saamatta etäjärjestelyjen vuoksi. Toisaalta mukaan on myös helpompi tulla niidenkin, jotka eivät asu vakituisesti alueella. Hankkeen viestintätiimi ottaa mielellään vastaan palautetta yleisötilaisuuksista. Haluan kiittää tilaisuuteen osallistuneita hyvistä kysymyksistä. Tilaisuudessa oli hyvä tunnelma ja aktiivista keskustelua. Elokuun vuorovaikutustilaisuuden tallenne on katsottavissa hankkeen verkkosivuilla.
Maaperätutkimukset jatkuvat Lahdenperä–Jämsän rataosuudella ja nyt syyskuussa käynnistyy lisätutkimuksia. Tällä hetkellä alueella tehdään pohjatutkimusta. Tutkimukset tehdään tela-alustaisella kairausvaunulla, joita saattaakin nähdä nyt alueella.
Lahdenperä–Jämsä-rataosan ympäristövaikutusten arvioinnin aikataulua ollaan tarkentamassa. Elokuussa rataosalla on tehty rakennetun kulttuuriympäristön selvitys ja muinaisjäännösselvitys. Tunnelisuunnittelun osalta ensimmäiset tulokset aerodynaamisista selvityksistä on saatu kesän aikana. Lisäksi YVA-ohjelmaa ollaan parhaillaan laatimassa. Kun se on tehty, tapahtuu varsinainen arviointi.
Liikennepaikkojen ratasuunnitelmat tulevat nähtäville marras-joulukuussa. Suunnitelmat ovat esillä tietyn ajan, jolloin niistä on mahdollista jättää muistutuksia ja lausuntopyyntöjä pyydetään myös sidosryhmiltä. Sen myötä hallinnollinen prosessi lähenee loppuaan ja ratasuunnitelman hyväksynnän jälkeen voidaan siirtyä rakennussuunnitteluvaiheeseen.
Pimeää aikaa kohti mennään, mutta hankkeella näyttää valoisalta. Olen tyytyväinen, että olemme saaneet hankkeelle mukavasti suunnittelijoita ja muita tekijöitä sekä tilauksia. Vaikka hanke on suuri, on suunnitteluprosessi edennyt aikataulussa ja olemme pysyneet budjetissamme. Mukavaa syksyn jatkoa kaikille!
Eero Virtanen
Tampereen ja Jyväskylän välisellä radalla suunnittelemme erilaisia liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä. Tavoitteena on sujuvoittaa junaliikennettä kaksoisraiteilla ja ohituspaikoilla sekä uudella tunneliin sukeltavalla Lahdenperä–Jämsä-oikaisulla. Otamme huomioon kulttuurimaiseman, ympäristön sekä rakennusvaiheen ja radan käytön ajan häiriöt asukkaille. Suunnitteluun sisältyy mittaus- ja pohjatutkimustöitä. Suunnittelu valmistuu 2024. Jatkosuunnitelmista ja rakentamisesta ei ole tehty päätöstä.