Hyppää sisältöön

Tampere–Jyväskylä-radan työmaalla tapahtuu: Miten kiskonvaihto hoidetaan?

Julkaistu 8.12.2021

Tampere–Jyväskylä-ratahankkeella työskentelevä projekti-insinööri Henry Laakso Weladolta vastasi kysymyksiimme hankkeella käynnissä olevasta kiskonvaihdosta.

Kerro omin sanoin, miltä työmaalla näyttää yöaikaan ja mikä mahdollistaa työskentelyn pimeällä? Millaisia haasteita yöaikaan työskentelyyn liittyy?

Henkilökohtaiset otsalamput ja koneiden valot mahdollistavat työskentelyn yöaikaan. Haasteina kohteella on työn keskeytyminen ohittavan liikenteen ajaksi, pimeys ja lämpötilat, työmaan pituus ja etäisyydet. Töitä tehdään yöaikaan koska se on ainoa vuorokaudenaika, jolloin toinen raiteista saadaan kokonaan pois junaliikenteeltä ilman haittaa normaalille liikenteelle. Töitä tehtäisiin päiväsaikaan, jos se olisi mahdollista.

Mitkä ovat kiskonvaihdon vaiheet?

Ennen työmaan alkua kiskot on jaettu vaihtoalueelle junavaunusta ROOPE-kalustolla. Työt aloitetaan jakamalla uudet kiinnikkeet, kumialuslevyt ja eristimet. Vanhat kiinnikkeet irrotetaan ja kisko sahataan oikeisiin mittoihin. Vanha kisko siirretään sivuun ja raiteille nousseet kaivinkoneet siirtävät uuden kiskon oikealle paikalleen. Tämän jälkeen raide hitsataan ja neutraloidaan ja uudet kiinnikkeet asennetaan. Vanhat kiskot kerätään maastosta tässä urakassa uusiokäyttöön vähemmän liikennöidylle rataosalle.


Kuvassa on meneillään kiskonvaihtotyöt. Kuva on otettu pimeän aikaan yöllä. Kuvassa on viisi työntekijää, joista osa hitsaa raiteita niin, että lentää isoja kipinöitä.
     
Miten kiskonvaihtotyö on teknisesti kehittynyt vuosien saatossa?

Käsittääkseni työ on pysynyt suurimmalta osalta samana, mutta kasvanut junaliikenteen määrä on pakottanut työt kiireisimmiksi. Lisäksi akkukäyttöiset kevyemmät työkalut ovat helpottaneet viimevuosina asentajien työntekoa. Aikaisemmin monet työkaluista olivat bensakäyttöisiä ja painoivat moninkertaisesti.

Miten kiertotalous näkyy hankkeessa? Miten kiskoja uusiokäytetään?

Vanhat kiskot toimitetaan uudelle alueellensa ja asennetaan vähemmän liikennöidylle rataosalle, missä niillä on vielä pitkä aika käyttöikää jäljellä.

Mitä tarkoitetaan vaihdepölkkyjen käyryyden kompensoinnilla ja mitä sillä tavoitellaan?

On havaittu, että joissakin tapauksissa kun vaihteissa on ollut ongelmaa geometrian suhteen, on se johtunut vaihdepölkkyjen käyryydestä. Käyryyden kompensoinnilla yritetään ottaa asia huomioon ja vähentää mahdollisia ongelmia.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta