Hyppää sisältöön

Ruoppaustyöt käynnissä Kokkolan 14 m väylällä

Julkaistu 04.10.2018

Kokkolan meriväylän ja sataman ruoppaustyöt käynnistyvät viikolla 40 kahden ruoppauslautan voimin. Ruoppauslautta Optimus on aloittanut 4.10 työt väylän ulko-osalla ja ruoppauslautta Harald aloittaa työt loppuviikosta satama-altaassa. Syyskuusta lähtien käynnissä olleet Pommisaaren rakennustyöt jatkuvat ruoppaustöiden ohella.

Töiden arvioitu kesto on kolme avovesikautta ja hanke valmistuu vuoden 2020 loppuun mennessä. Ensimmäisen ruoppauskauden aikana ruopataan Puolustusvoimien kesällä räjähteistä raivaamat alueet sekä pilaantuneet sedimentit, jotka stabiloidaan niille varattuun läjitysaltaaseen satamassa. Hopeakiven uusien läjitysaltaiden penkereiden rakentaminen sekä louhintatyöt väylällä aloitetaan alustavan aikataulun mukaan vuonna 2019.

Liikenneviraston ja Kokkolan Sataman yhteishanke sisältää väylän ja satama-altaan syventämisen 13 metristä 14 metrin kulkusyvyiseksi. Ruoppaus-, louhinta- ja turvalaitetöiden lisäksi työt sisältävät Sataman pohjoispuolella sijaitsevan Pommisaaren täyttö- ja sulkemistyöt, Hopeakiven läjitysaltaiden rakentamisen sekä Kokkolan Syväsataman laiturirakenteen eroosiolaatan ja -suojauksen rakentamisen. Ruoppausmassat tullaan läjittämään pääosin Pommisaaren ja Hopeakiven läjitysaltaisiin.  Stabiloitavat sedimentit läjitetään Syväsataman läjitysaltaaseen. Urakoitsijana toimii työyhteenliittymä Wasa Dredging Van Ord Kokkola JV.

Hankkeella on lainvoimaiset ympäristö- ja vesiluvat ruoppaus- ja läjitystöille sekä Pommisaaren, Hopeakiven ja Syväsataman rakennustöille. "Hankkeen luvat edellyttävät laajaa ympäristön tarkkailua, joka toteutetaan ELY-keskuksen hyväksymän tarkkailuohjelman mukaisesti hankkeen aikana. Tarkkailujen avulla saadaan tärkeää tietoa hankkeen mahdollisista vaikutuksista ympäristöön." kertoo Kokkolan Sataman toimitusjohtaja Torbjörn Witting.

Työkalustona väylällä ja sen läheisyydessä liikkuu ruoppauslauttojen lisäksi runsaasti muuta kalustoa, kuten hinaajia, proomuja ja henkilöstönkuljetusveneitä. Vapaa-ajan veneilijöiden ja kalastajien tuleekin kiertää ruoppauskalusto turvallisuussyistä mahdollisimman kaukaa.

"Satama toimii normaalisti koko hankkeen ajan ja alusten turvallinen ja sujuva liikennöinti ruoppaustöiden aikana on varmistettava. Alusliikenne ja työt yhteensovitetaan viikoittaisissa liikennepalavereissa, joihin osallistuu viraston ja sataman edustajien lisäksi mm. urakoitsijat, luotsit ja alusliikenteen ohjaus. Viikkopalaverimalli oli käytössä viime vuonna valmistuneessa Rauman väylähankkeessa, jossa liikenteen ja töiden yhteensovitus onnistui erinomaisesti." kertoo Liikenneviraston projektipäällikkö Seppo Paukkeri.

Lisätietoja hankkeesta antavat:

Liikenneviraston projektipäällikkö Seppo Paukkeri puh. 029 534 3361

Kokkolan Satama Oy:n toimitusjohtaja Torbjörn Witting puh. 040 511 9595

 

Hankesivut: www.liikennevirasto.fi/kokkolan_vayla

Facebook: facebook.com/Kokkolanvayla/

Karttapalvelu: //is.ramboll.fi/kokkolan_satama/

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta