Oulu-Kontiomäen rataosuuden urakkasopimus vahvistettiin tänään
Oulu-Kontiomäen matkustaja- ja tavaraliikenneradan urakkasopimus allekirjoitettiin tänään. Urakan kokonaiskustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa. Urakan voitti Destia. Kyseessä on merkittävä hanke, jolla vastataan elinkeinoelämän tarpeisiin entistä paremmin. Työt käynnistyvät toukokuussa 2017.
Hankkeessa radan päällysrakenne uusitaan nykyaikaiseksi. Radan vanhat puupölkyt vaihdetaan betonisiksi, huonokuntoinen sepelitukikerros uusitaan ja alueen ratarumpuja sekä siltoja korjataan. Myös kuivatusta radalla parannetaan.
Rataosuuden uusimisella on merkittäviä vaikutuksia tavaraliikenteen sujuvuudelle.
- On erittäin tärkeää, että pääsemme uusimaan elinkaarensa päässä olevan vanhan radan rakenteet nykyaikaisiksi. Näin turvataan elinkeinoelämän kuljetukset tavaraliikenteen paljon käyttämällä radalla, kertoo radan parantamisyksikön päällikkö Magnus Nygård Liikennevirastosta.
Urakoitsijana toimivan Destia Railin toimitusjohtaja Mikko Mäkelä on mielissään hankkeen varmistumisesta.
- Olemme tyytyväisiä, että pääsemme toteuttamaan Oulu–Kontiomäki rataosuuden perusparannuksen ja luomaan toimivan, nykyaikaisen radan junaliikenteelle. Hyödynnämme päällysrakenneurakassa vahvaa rataosaamistamme, jota olemme vahvistaneet viime vuosina erityisesti kalustohankinnoilla, toteaa toimitusjohtaja Mikko Mäkelä Destia Rail Oy:stä.
Miljoonaluokan hanke
Urakan kokonaiskustannukset ovat noin 20 miljoonaa euroa, josta rakennuskustannusten osuus on reilut 10 miljoonaa euroa. Koko peruskorjattavan Oulu-Kontiomäki radan pituus on 160 kilometriä, josta vuoden 2017 urakka-alue on 39,4 kilometriä. Hankkeella on aiempina vuosina toteutettu kolme päällysrakenneurakkaa vuosina 2014 - 2016. Hanke valmistuu päällysrakennetöiden osalta tänä vuonna toteutettavan päällysrakenneurakan myötä.
Koska kyseessä on suuri hanke, sillä on myös vaikutuksia henkilöliikenteeseen. Korjaustöitä tehdään tänä vuonna viitenä päivänä viikossa. Rakennustyöt pyritään tekemään liikenteen ehdoilla, mutta henkilöliikenteessä on poikkeusjärjestelyjä työn aikana. Junavuoroja korvataan esimerkiksi bussiliikenteellä.
Urakka sijaitsee Oulu–Kontiomäki -rataosalla, liikennepaikkavälillä Oulu–Utajärvi. Oulu-Kontiomäki -rataosa on tärkeä kuljetuskäytävä sekä metsäteollisuuden raaka-ainekuljetuksille että transito-tavaraliikenteelle.
lisätietoja:
Projektipäällikkö Teemu Poussu
+358 40 085 7083
Radan Parantaminen -yksikön päällikkö Magnus Nygård
+358 40 825 2513