Rakentamisen aikataulu on tiukka aivan liikennekatkon viimeiseen tuntiin saakka, jotta kaikki vaadittavat työvaiheet saadaan suoritettua.
Urakoitsijana toimiva GRK on maaliskuun aikana valanut Tainionkoskentien eteläisen sillan kannen, ja rakentaa kevään aikana laituriuloketta sillan eteläreunalle.
"Alikulkusillan kylkeen tulee teräsuloke ja sen päälle betonivalu. Palkkien asennusta aloitellaan juuri, lisäksi rakenteiden vahvistamiseksi tehtävä sillan jännitys on tekeillä. Myös asemalla on paljon tekeillä. Turvalaite- ja sähkökaapeleita asennetaan, kuivatusjärjestelmiä rakennetaan ja radan alitusputkituksia tehdään", kertoo urakan rakennuttajana toimiva Marko Savolainen Weladolta.
Sillan siipimuurit ja päätyjen jälkivalut rakennetaan erikseen. Vesieristys rakennetaan ja suojabetoni valetaan huhtikuun aikana. Eristyskerroksen päälle tulee suojabetoni.
Isomman mittakaavan ryhmätyö
Ennen juhannusta pitää saada sillan maatuessa oleva laitetila ja sen varustelut, sähkö- ja valokuitukaapeloinnit täysin valmiiksi, jotta liikenteenohjauksesta vastaava Fintraffic saa kytkettyä juhannuksen jälkeen matkustajainformaatiojärjestelmiä ohjaavat laitteet paikoilleen.
Kun useampi tekijä työskentelee samalla tiiviillä alueella, on ensiarvoisen tärkeää, että tieto kulkee ja viestintä pelaa eri tekijöiden kesken. Rakentaminen vaatiikin paljon yhteensovittamista ja aikataulujen hallintaa, jotta päästään maaliin.
"Kokoonnumme säännöllisesti urakkaan osallistuvien eri osapuolen kesken. Palavereissa halutaan varmistaa, että kaikki tehtävät on huomioitu, aikataulutettu ja että niillä on vastuuhenkilöt. Osassa palavereja on ollut mukana myös Imatran kaupungin edustus muun muassa asemarakennukseen, vesijohtoihin ja kaukolämpöjohtoihin liittyvissä keskusteluissa", Marko sanoo.
Imatran aseman muutokset
Urakka toteuttaa myös mittavat muutokset laiturialueeseen. Laiturialueelle tulee kaksi uutta katosta junamatkustajille, ja uusi valaistus, opasteet, kuulutusjärjestelmä sekä esteetön reitti alueelle Tainionkoskentieltä.
Laiturille vievä hissi ja portaat valmistuvat elokuun lopussa. Yhteys laiturille kulkee nykyistä poikkeusreittiä siihen asti. Tulevaisuudessa laiturialuetta on mukavampi käyttää talvellakin, sillä lämmityskaapelit pitävät portaat sulana ja turvallisempana käyttää.
Juhannuskatkon aikana tehtävät työt ja tekijät
Juhannuksen liikennekatkon työsuunnitelma etenee tunti tunnilta. Väliaikaisen laiturin purkaminen alkaa välittömästi katkon alkajaisiksi, samoin sepeliä aletaan kuljettaa heti uutta raidetta varten sillan ja laiturin alueella.
GRK:n alustavan arvion mukaan heillä on juhannuksena 30 henkilöä töissä. Heidän lisäkseen työmaalla ahkeroi moni muukin:
"Juhannuksen katkossa liikkuu paljon myös Weladon eri tekniikkalajien valvojia, jotka toimivat hankkeessa rakennuttajina Väyläviraston alaisuudessa. Valvojat osaltaan varmistavat, että työt tehdään suunnitelmien ja ohjeiden mukaan turvallisesti ja että rakenteet täyttävät niille asetetut vaatimukset", Marko selittää.
Ratatek vastaa radan ajolankojen asennuksesta ja trimmauksesta sekä Mansikkakosken uudelle ratasillalle tulevan sähköratapylvään nostamisesta paikalleen. Ulkolaiteurakka asentaa junan kulkua turvaavat turvalaitteet, Thales turvalaitteiden toimintaa ohjaavat ohjelmistot ja Sweco tekee niille käyttöönottotarkastuksen
"Junien kulunvalvonta eli JKV-ajot tehdään viimeisenä Swecon toimesta. Näillä varmistetaan. että rata on turvallisesti liikennöitävissä", Marko sanoo.
Juhannuksen jälkeen urakalla tehdään siltapaikkojen viimeistelytöitä esimerkiksi siltojen ympäristöön ja työmaan siivoukseen liittyen.
Lue myös juttu kaksoisraiteen käyttöönotosta
Lue myös juttu Imatran aseman suunnittelusta
Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje