null Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen: osa 3

Kehä I Laajalahti: Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen: osa 3

Julkaistu 25.06.2020

Jatkoa uutiskirjeen juttusarjalle, joka kertoo Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentamisesta ja siihen liittyvistä vaiheista. Artikkeleiden myötä voit seurata hankkeen keskeisen sillan valmistumisen edistymistä sekä sitä, mitä kaikkea sillan rakentaminen pitää sisällään.


Raide-Jokerin Räisälänsillan rakentaminen siirtyy heinäkuussa seuraavaan tärkeään vaiheeseen, kun vuorossa on sillan kannen valu. Kannen valu tulee kestämään noin kaksi vuorokautta. Betonia kanteen kuluu 1600 kuutiota. Tämä tarkoittaa noin 200 betoniautokuormaa työmaalle, sillä yksi betoniauto kuljettaa kerralla noin 8-10 kuutiota. Betonia pumpataan sillan kannelle useammalla betonipumpulla samanaikaisesti, joita siirretään valun edetessä. Valuryhmässä on mukana toistakymmentä henkilöä.

Valun jälkeen odotetaan noin 2 viikkoa, että sillan kansi saavuttaa riittävän lujuuden. Kun vaadittu lujuus on saavutettu, suoritetaan vielä jännittämistyö, missä siltaan asennetut jänneteräkset kiristetään. Sillan kannen päihin asennetaan liikuntasaumalaitteet, jotka tasaavat kannen liikkeitä. Kannen kuivumisen jälkeen sillan kansi myös eristetään bitumikermillä elokuussa ja peitetään suojabetonilla. Sillan puuteline voidaan purkaa, kun siltakannen lujuus on vähintään 80 prosenttia. Purku suoritettaan pääosin konetyönä. Osa muottia varten käytetystä puutavarasta puhdistetaan ja käytetään uudelleen.

 

Juttusarjan ensimmäisen osan voit lukea hankkeen maaliskuun 2020 uutiskirjeestä ja toisen osan huhtikuun 2020 uutiskirjeestä.

Lisätietoa Raide-Jokerista (raidejokeri.info).

Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta. Huolehdimme liikenteen palvelutasosta ja osallistumme liikenteen ja maankäytön yhteensovittamiseen. Näin edistämme yhteiskunnan hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.