Hyppää sisältöön

Hyödyntäjäkampanja: CGI:n ReittiGIS reitittää ja mittaa Väylän Digiroad-aineistoa käyttäen

Julkaistu 21.10.2019

IT ja liiketoimintaprosessien kehittämisen palveluja tarjoavan CGI:n ReittiGIS on hyödyntänyt Väylän Digiroad-aineistoa jo 11 vuotta. Sovellus yhdistää useat tietolähteet aineistot yhdeksi kokonaisuudeksi.

Karttakuva ja sitaatti Hanna Eskel-Mäkelältä: Erityisen tärkeää lasten koulumatkareitityksen kannalta on Digiroad-aineiston virheettömyys, jotta saadaan selville koulumatkan maksullisuus tai maksuttomuus. Esteet ja muut vaaralliset reitit on mahdollista huomioida ReittiGIS:ssä. Samalla voidaan myös huomioida mahdolliset yksityistiet, joiden talvikunnossapidosta ei ole varmuutta.

CGI:n ReittiGIS on koulukuljetuksien suunnittelutyökalu, joka on käytössä yli 40:ssä kunnassa. Sovellus yhdistää useat tietolähteet ja aineistot, ja hyödyntää niitä reittisuunnittelun, koulumatkojen mittaamisen ja oppilaaksiottoalueiden hallinnan yhdeksi helposti hallittavaksi kokonaisuudeksi.

Väylän Digiroad-aineisto on ollut ReittiGIS:in lähdeaineistona jo noin 11 vuotta. Digiroadista sovellukseen tuodaan esimerkiksi käveltävien teiden keskilinjaukset.

-Keskilinja-aineistoa käytetään reittien laskentaan. Laskelmien ja kävelyetäisyyksien perusteella voidaan muodostaa koulualueita, kertoo Hanna Eskel-Mäkelä CGI:ltä.

Digiroad-aineiston eheys on reittisuunnittelussa tärkeää

Koska ReittiGIS optimoi reitit ja lasten lukujärjestykset suoraan järjestelmässä, voidaan myös minimoida kuljetuskustannuksia.

Erityisen tärkeää lasten koulumatkareitityksen kannalta on Digiroad-aineiston virheettömyys, jotta saadaan selville koulumatkan maksullisuus tai maksuttomuus. Esteet ja muut vaaralliset reitit on mahdollista huomioida ReittiGIS:ssä. Samalla voidaan myös huomioida mahdolliset yksityistiet, joiden talvikunnossapidosta ei ole varmuutta.

Myös suunniteltu rakennusvaiheen geometria -prosessi (SURAVAGE) liittyy ReittiGISiin. Eskel-Mäkelä peräänkuuluttaakin uusien geometrioiden tärkeyttä Digiroad-aineistossa:

-Uusien geometrioiden ilmoittaminen on tärkeää, jotta reittisuunnittelua voidaan toteuttaa myös uusilla asuinalueilla alusta lähtien.

Eskel-Mäkelä muistuttaa lopuksi, että aktiivista ylläpitoa Digiroadissa vaativat nopeusrajoitukset, yleinen taajamatieto, suojateiden ja jalkakäytävien tietojen päivitys sekä teiden yksisuuntaisuus.

-Varhainen reittisuunnittelu yhdistettynä ajankohtaiseen Digiroad-aineistoon takaa, että esimerkiksi koululaisilla on paras, kustannustehokkain ja turvallisin koulureitti.

 

Hyödyntäjäkampanjan tarkoituksena on esitellä hyödyntäjiämme twiittausten sekä verkkojulkaisujen muodossa. Kampanjalla tuomme myös esiin hyödyntäjäverkostoamme, ja kertoa millä eri tavoin Digiroadista löytyvää dataa tällä hetkellä käytetään. Lisäksi kampanjan tavoitteena on kertoa hyödyntäjillemme tärkeistä tietolajeja, sekä tuoda esiin kaikkia niitä asioita, joita Digiroad-järjestelmä mahdollistaa.

Lisätiedot kampanjasta:
Siiri Fagerlund
Digiroad-operaattori

Digiroad-operaattori
[email protected]
puh. 040 507 2301 (klo 9-16)


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta